25 February 2014

Jenayah Cyber: Hati hati Student

Slot ketiga hari ni
Lepas lunch pulak tu
Penangan polis ni
Mujur tak ngantuk

Topik menarik jenayah cyber ni maklumla skrg ni mmg bersiber jer. Apa yg menarik hari ni tentang perbuatan yg disifatkan sebagai jenayah. 
Deal dgn student dari  semenjak 2012 saya dapat melihat bagaimana kes yg melbatkan cyber ini mendapat tempat dalam sesi kaunseling saya. Sebab itu ler cikgu kaunseling kena ada info dan tau camne nak buka facebook, twitter, blog, instagram, whatsapp. Dan skrg ni dgn weechat la dan viber dan telegram.
Dari komunikasi dgn org lain melalui media sosial, boleh cari pasal yg tetiba akan jadi kes di sekolah. Bukan sekali dua kes sesi kaunseling melibatkan siber ni tetapi mmg byk kali. 

Mula mula tulis status di facebook..then friend komen..then tetiba mengutuk seseorang. Friend of friend pun terasa dan semua list friend tau sape then cari pasal melarat di sekolah nak bergaduh. 
Ada yg tulis status di twitter mengadu untung nasib berkawan dgn si polan then kengkawan komen then tetiba friend yg baca status terasa dirinya yg dikutuk dan melaratla..kejap block..kejap unfriend..kejap friend then melarat dingin friend vs friend kat sekolah
Isu gambar yg diupload pun ada..tetiba kena sound sbb tag pic untuk perli ke..nak menunjuk ke..dan mulala perang mulut. Saya pun pernah kena tempias ni bila time rajin berfacebook dulu upload pic student ni..then student pun rajin bershare dan tag dari originsl pic saya..itu pun ada yg tak puas hati dgn saya! Padahal bukan saya yg tag..apalagi terus setting kat facebook kena minta approval dr saya dulu sblm nak tag pic dr saya. Iyela org yg ditag tu bukan tau saya ni cikgu ke tak sbb friend mereka yg tag! Dalam pada setting approval tu pun, ada gak yg mesej saya bgtau knp tag dia, dia tak suka! .aikk terpinga pingala belek pic kontroversi mana padahal pic karnival sukan jer dan pic rumah sukan ..haisyy mcm mcm. Well saya reply ler, cikgu sentiasa pikir ada niat baik bila kwn minta share dan tag..kalo tak puas hati sound la org yg tag kamu bukannya pemilik yg upload pic tu..huhu termalu budak tu of course ler bukan budak cheras bile sy bahasakn cikgu..dia ingatkan saya ni student gak kot :) Kalu tak mau jadi perang mulut antara student vs student.

Teringat kes tahun lepas bila student bergaduh, seorg student lain ambil video dan upload di facebook nya tanpa dia sedar friend of friend dia adalah guru. So apalagi semua yg bergaduh, bersubahat dan lain lain dicam oleh guru. Bila tersedar baru nak delete..tapi bukti dah ditonton oleh orang ramai. Thank you mudahkan kerja cikgu tapi yg tak bestnya bila ramai kena soal siasat...tentula ada yg bengang kpd sipemilik facebook tu. 

Saya rasa isu ni menarik utk saya cerita di tapak perhimpunan mengenai etika ketika bersosial di alam maya kerana isu ini menarik agar pelajar tidak dianggap bersubahat atau menfitnah melalui gurauan mereka atau status mereka di laman sosial hingga boleh mengheret mereka kpd kes masalah disiplin atau jenayah. 



 

Telegram Channel