21 June 2015

Sistem Fail Unit Bimbingan Dan Kaunseling 2015/2016

Entri blog ini adalah tahun 2015 dan sila klik link baru ini untuk pertukaran nombor fail yang dikeluarkan oleh  KPM tahun 2020 dan terkini https://www.nurhaizachemat.com/2020/08/sistem-fail-unit-bimbingan-dan.html




Sistem Fail Kaunseling Mengikut Arkib


  • Fail Pengurusan menggunakan fail putih lembut dan disimpan dalam almari besi
  • Semua surat-surat rasmi yang diberikan kepada UBK yang berkaitan disimpan dalam fail
  • Semua surat yang diterima dan surat keluar perlu diminitkan. Surat masuk pen merah dan surat keluar menggunakan biru/hitam menggunakan kertas minit

700 - 11/1 Pengelolaan Bimbingan Dan Kaunseling (Terperingkat)
                700 -11/1/1    Bimbingan Dan Kaunseling
                                    Tahun xxxx - xxxx
                700 - 11/1/2   Pembimbing Rakan Sebaya
                                    Tahun xxxx - xxxx

700 - 11/2 Pengelolaan Bimbingan Kerjaya
                700 - 11/2/1   Bimbingan kerjaya tahun xxxx-xxxx
                700 - 11/2/2   Bimbingan Usahawan

700 - 11/3 Pencegahan Dadah
               700 - 11/3/1    Program Pencegahan Dadah tahun xxxx-xxxx
               700 - 11/3/2    Skim Lencana Anti Dadah

700 - 11/4 Peningkatan Kesedaran AIDS (PROSTAR)
                700 -11/4/1   Program Kesedaran AIDS tahun xxxx- xxxx

700 - 11/5 Peningkatan Sahsiah Dan Kepimpinan
                700-11/5/1   Program Peningkatan Sahsiah Dan Kepimpinan (taip nama sekolah)
                                   tahun xxxx - xxxx
               700 - 11/5/2   PLKN
               700 - 11/5/3   Program Pertukaran Pelajar Antara Budaya Malaysia tahun xxxx - xxxx

___________________________________________________________________________________

                               Sistem Fail Kaunseling Mengikut SPSK Sistem Pengurusan Sekolah
                       Dipantau oleh pegawai spsk

Fail PK 08 : Perkhidmatan Bimbingan & Kaunseling

  • Prosedur ini bertujuan untuk memastikan 100% murid mendapat perkhidmatan bimbingan dan kaunseling daripada guru kaunseling yang melibatkan program UBK atau sesi kaunseling.
  • Semua 'evidens 'perlu disediakan dalam satu folder khas pengurusan SPSK 08
  • Borang spsk perlu mengikut format yang dikeluarkan oleh spsk tanpa mengubahnya
  • Rekod yang perlu ada dalam SPSK

    • Buku Rekod Perkhidmatan BnK
    • Takwim UBK, 
    • Surat Perlantikan GBK bersama biodata GBK
    • Minit Mesyuarat, Senarai Kehadiran Mesyuarat, Surat Panggiilan Mesyuarat, Maklum balas Mesyuarat, 
    • Surat Pekeliling Ikhtisas berkaitan kaunseling, 
    • Borang Penilaian Guru
    • Laporan Aktiviti/Program
    • Penyata Kewangan, 
    • Data perkhidmatan BnK

Dokumen yang diperlukan untuk pemantauan fail PK 08
Nama dokumen seperti PK 08 1 untuk biodata GBK telah diset oleh spsk dan tidak boleh diubah. Ia bukan nombor fail tetapi nombor dokumen tersebut.



SPSK PK08  - 1          
Biodata GBK 
SPSK PK 08- 2        
Biodata Murid
SPSK PK08 - 3
Borang Khidmat Kaunseling Individu
SPSK PK08 - 4  
Borang Khidmat Kaunseling Kelompok
SPSK PK08 - 5  
Borang Temujanji Khidmat Kaunseling
SPSK PK08 - 6  
Borang Rujukan Khidmat Kaunseling
SPSK PK08 - 7  
Rekod Sesi Kaunseling Individu
SPSK PK08 - 8
Rekod Sesi Kaunseling Kelompok
SPSK PK08-  9
Penyata Kewangan UBK
 SPSK PK08 -10  
Rekod Lawatan Ke Rumah Pelajar
SPSK PK08 - 11  
Pengesahan Sesi Kaunseling
 SPSK PK08-12  
Rekod Konsultasi Keibubapaan



________________________________________________________________________

Fail  Bidang

  • Menggunakan fail kulit keras dan digunakan untuk menyimpan dokumen/ maklumat yang berkaitan dengan bidang bimbingan dan kaunseling
  • Fail bidang yang berkaitan dengan Dasar KPM di bawah tanggungjawab guru kaunseling

Fail pengurusan dan     pentadbiran seperti dalam fail induk SPSK PK08
·        Biodata GBK
·        Rancangan Tahunan
·        Senarai Tugas GBK
·        Perancangan Strategik
·        Jadual Waktu GB
·        Jadual Waktu GBK
·        Penyata Kewangan
·        Penyata Laporan Kewangan Setiap Program
·        Minit Mesyuarat/Surat Panggilan Mesyuarat/Maklumbalas Mesyuarat
·        Surat Pekeliling Ikhtisas 
Akademik
·         Kaunseling berfokus
·        Program Juara
·        Lawatan pembelajaran
PPSDM
·        Senarai murid bermasalah disiplin
·        Ujian pra dan pos
·        Perlaksanaan program
Guru Penyayang/Mentor Mantee
·              Jawatankuasa Guru Penyayang
·    Dokumen perlaksanaan
     Pengurusan data Guru Penyayang
  • Ada jadual perlaksanaan mentor mantee sebulan sekali   mengikut modul KPM
  • Melibatkan semua guru dan murid
  • Pengurusan Data Mentor Mantee
PRS
·        Perlaksanaan PRS berdasarkan modul PRS
·        Organisasi
·        Aktiviti & Program
Kelab Kaunseling & Kerjaya
·       Perlaksanaan Kelab Kaunseling
·       Organisasi
·       Aktiviti & Program
·       Laporan
Keibubapaan
  • Data esarana
  • Penglibatan ibu bapa dalam program sekolah
  • Jawatankuasa PIBK
    


Program Minda Sihat
·        Data Saringan DASS 1/ DASS 2
·        Data Daya Gaya Tindak
·        Intervensi
·        Rujukan Dan Pelaporan
Kajian Tindakan/ Inovasi
·        Soal Selidik Keperluan Pelajar
·        Perancangan Kajian Tindakan
·        Hasil Kajian
Program Khas
      Jika ada



Fail yang disarankan mengikut buku panduan pengurusan bimbingan dan kaunseling 2015

 A

1




2


3





4





5
Folder pengurusan

Pengurusan Am




Surat Pekeliling Ikhtisas


Pendidikan, Kerjaya Dan Latihan




Program Pembangunan Murid





Program Pembangunan Staf Dan Mesyuarat
Pengurusan Am

Salinan surat rasmi kepada UBK yang bukan berkenaan dengan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling

Surat Pekeliling Ikhtisas
Salinan surat Berkaitan BnK

Pendidikan Kerjaya  Dan Latihan
Salinan surat berkaitan pendidikan lanjutan, permohonan borang, peluang latihan dan kerjaya, tawaran biasiswa

Program Pembangunan Murid
Salinan surat rasmi mengenai program tersebut termasuklah surat rasmi panggilan mesyuarat


Surat menyurat berkaitan latihan dan mesyuarat
 B

1
Folder Bidang

Pembangunan & Perkembangan Sahsiah Diri Murid


Menyimpan maklumat mengenai
-        Kertas kerja program
-        Modul / laporan
-        Penilaian program
-        Penyelidikan
-        Minit mesyuarat
-        Senarai ahli
-        Senarai AJK
-        Data
-        Pakej pembelajaran
-        Bahan berkaitan
 2
Peningkatan Disiplin Diri Murid

 3
Pendidikan Kerjaya Diri Murid

 4
Psikososial Dan Kesejahteraan Mental

 5
Kajian Tindakan

 6
Program Khas

 7
Pentaksiran Psikometrik

 8
Folder Rekod Sesi Bimbingan/ Kaunseling

Rekod sesi







Jika dilihat pada senarai fail UBK yang panjang dan banyak ini, saya cuba mengadjust mengikut keperluan UBK saya. Antara fail yang saya wujudkan ialah :
1) Fail induk SPSK- fail PK08
2) Fail surat menyurat masuk keluar mengikut sistem Arkib
3) Fail surat menyurat dalam folder pengurusan mengikut buku panduan pengurusan bimbingan dan kaunseling 2015 yang tiada dalam list sistem Arkib seperti pengurusan am, surat pekeliling ikhtisas dan program pembangunan staf
4) Folder bidang pula yang mengikut buku panduan pengurusan bimbingan dan kaunseling 2015 diadakan dengan kombinasi program dasar KPM seperti 
  • pembangunan dan perkembangan sahsiah murid dengan aktiviti program Guru Penyayang dan DWEN, 
  • peningkatan disiplin murid dengan program PPSDM
  • psikososial dan kesejahteraan mental dengan program Minda Sihat
  • pendidikan kerjaya murid
  • kajian tindakan
  • program khas e-dashboard atau e-intervensi murid
  • pentaksiran psikometrik
5) Folder rekod sesi dengan rekod sesi individu, rekod sesi kelompok dan kaunseling berfokus cemerlang, galus, ponteng atau masalah disiplin.













Borang Biodata GBK
Borang Khidmat Kaunseling Individu
Borang Biodata Murid

Borang Biodata Murid
Borang Khidmat Kaunseling Kelompok
Rekod Sesi Kaunseling Individu
Borang Pengesahan Sesi Kaunseling
Borang Rekod Konsultasi Ibu Bapa






Salam Ramadhan ke 4 : 
Ya Allah! Berkanlah daku kekuatan untuk menegakkan segala perintahMu, dan berilah daku kemanisan berzikir mengingatiMu. Berilah daku kekuatan  bersyukur kepadaMu, dengan kemuliaanMu. Jagalah aku dengan penjagaanMu dan perlindunganMu, Wahai Dzat Yang Maha Melihat!

44 comments

Assalamualaikum, boleh kongsikan secara terperinci mengenaiPengurusan Fail BK.Terima kasih.

Salam.
Saya tidak pasti apa info detail lagi yg diperlukan. Anda boleh email saya nurhaiza.gksmkcheras@gmail.com untuk menyatakan nombor telefon anda untuk saya mesej dan memberikan panduan tentang part mana yg anda perlukan penjelasan lanjut.

salam puan

saya guru BK lantikan sekolah.saya menegjar seperti biasa dan sekolah saya hanya ada 203 murid. so tak layak mendapat kausnelor. since baru je dilanti, masih kosong ilmu ttg kaunseling ni.

pertamanya tentang evidens fail.
fail ape yang perlu saya wujudkan.

adakah seperti fail2 puan sediakan dalam entry ni?
ataau ada beberapa fail sahaja yang sudah memadai utk diwujudkan?

IG: @vnkery
phonr: 0179344740

jika puan sudi berkongsi ilmu dengan saya
thanks puan

Salam
Kalau begitu anda tidak wajib mengadakan fail yg byk ini. KPM telah mengeluarkan surat pekeliling mengenai dasar perlaksaan tugas guru kaunseling thn 2017 dan saya akan kongsikandgn anda ttg fail apa yg patut anda wujudkan memandangkn anda bukan GBK sepenuh masa. Saya akan hubungi anda dlm minggu ini.

salam puan.. saya juga lantikan guru bnk.. jadi sy mau minta tunjuk ajar apakah fail yang kena diwujudkan?

Thx puan..

salam puan
saya gbk lantikan dalaman.mengenai pengurusan fail.apakah fail yang perlu saya sediakan.

ASSLM CKGU.TERIMA KASIH ATAS PERKONGSIAN FAIL INI. BOLEH SAYA JADIKAN PNDUAN UNTK MENAMBAHKN BILNGAN FAIL YG ADA..

Sila gunakan jika ia sesuai dgn UBK anda

Bagi guru lantikan dalaman, fail yg wajib ialah fail pengurusan yg mana didalamnya mempunyai carta organisasi, agihan tugas AJK, jadual waktu untuk pengurusan kaunseling, minit mesy UBK dan surat pekeliling atau dasar berkaitan UBK. Fail kewangan dan aset UBK, fail psikometrik, fail guru penyayang,PRS dan buka 4 fail bidang perekayaan sepwrti pemantapan sahsiah, peningkatan disiplin, psikososial dan kerjaya. Apa shj program yg melibatkan program tersebut dimasukkan ke dalam setiap folder tersebut. Memandangkan anda adalah guru lantikan dalaman anda tidak perlu menyediakan fail yg banyak seperti guru bnk sepenuh masa yg mana dibawahnya terdapat cabang pelbagai fail lagi.

assalamualaikum. puan..sy sgt lemah bab pengurusan fail ni.huhuhu.nk kelaskan tu yg agak pening skit

salam puan...saya ucapkan terima kasih dengan info-info yang puan kongsikan tentang pengurusan fail bnk dlm blog puan..sgt bermanfaat utk saya sbg guru bimbingan lantikan sekolah...sy jg masih kurang arif ttg pengurusan fail bnk ni...terima kasih puan

Salam ummu
Awak mulakan dgn fail induk dulu. Yg tu wajib untuk penilaian spsk dan skpmg2 krn fail pengurusan. Fail folder yg lain tu anda buat berdasarkan 4 kategori perekayasaan dulu seperti peningkatan disiplin berkaitan sasaran tertentu spt ponteng sekolah ke..lewat ke..isu masalah disiplin ke, kedua ialah fail sahsiah seperti program amalan baik atau program motivasi sahsiah, untuk , psikososial yg berkaitan minda sihat dan akhir sekali kerjaya ttg lawatan atau ceramah kerjaya.

Salam Mastura

Semoga membantu guru guru yg baru dalam perkhidmatan bimbingan dan kaunseling

assalamualaikum puan
saya guru bimbingan lantikan dalaman sekolah rendah...tetapi sepenuh masa. saya tidak tahu apa tugas dan perkara yang perlu saya lakukan dari segi pengurusan,penyediaan fail, program dan sebagainya. adakah sama fail2 yang perlu saya wujudkan seperti yang puan tunjukkan..saya harap puan dapat membantu saya dan memberi pencerahan tentang tugas yang perlu lakukan.

sshah_ida@yahoo.com

t.kasih puan.

Saya dah email untuk menjawb pertanyaan anda

Assalamualaikum, puan..

Jutaan terima kasih saya ucapkan. Saya dapati blog puan sangat membantu dalam memberi gambaran skop kerja gbk. Saya juga merupakan guru lantikan sekolah dan mengajar seperti biasa. boleh puan bantu saya, fail apa yang perlu saya wujudkan?

Ini email saya fafa.iha@gmail.com

saya harap puan boleh membantu saya. Terima kasih.


Assalamualaikum Puan,

Saya baru mendapat jawatan gbk lantikan disekolah sesi 2018.Saya juga merupakan guru pendidikan islam dan mengajar seperti biasa.Pengetahuan saya tentang gbk adalah zero.Saya harap puan dapat bantu saya dan dapat menyambung tugas dari guru yang terdahulu.

Terima kasih atas bantuan.Email saya ( anishunaziz@gmail.com )

28 Disember 2017

Salam puan rohani

Puan boleh detailkan pada saya perkara perkara yg puan perlukan bimbingan. Saya akan cuba membantu. Emailkan pertanyaan dan maklumat yg diperlukan pada nurhaiza.gksmkcheras@gmail.com

ASSALAMMUALAIKUM CIKGU...TAHUN INI SEKOLAH SAYA TIDAK LAGI MENGGUNAKAN BUKU REKOD..JADI KAMI PERLU MENGGUNAKAN FAIL REKOD BIMBINGAN DAN KAUNSELING..PUAS SAYA MENCARI SOFT COPY SAMA SEPERTI DI DALAM BUKU REKOD PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING TETAPI HANYA JUMPA SIKIT SAHAJA..BOLEH CIKGU BANTU SAYA UNTUK MENDAPATKAN SOFT COPY YANG LENGKAP SEPERTI DI DALAM BUKU REKOD KITA?..TERIMA KASIH..EMAIL SAYA (norhanizajohan@gmail.com)

Salam norhaniza
Kami di KL masih lagi menggunakan buku rekod kaunseling. Jadi saya tiada softcopynya.

Terima kasih sangat atas perkongsian cikgu. Saya lantikan sekolah dan banyak mendapatkan ilmu daripada blog cikgu. Semoga cikgu dirahmati Allah. terima kasih

assalamulaikum.. saya dilantik menjadi guru bimbingan kaunseling sek men (swasta) tetapi sy juga mengajar beberapa subjek..saya juga tidak faham tentang sistem fail ni..boleh puan bgi sedikit sebanyak yang perlu ada dalam fail untuk pengurusan fail bimbingan dan kaunseling...terima kasih

ni email sya.. solihah61090@gmail.com

Assalamualikum Tuan, saya baru sahaja dilantik menjadi guru bimbingan lantikan sekolah, jadi file2 yang dipegang sebelum saya banyak yang kosong. dan saya agak keliru tugas utama bagi lantikan dalaman sekolah. bolehkan tuan berkongsi apa yang patut saya lakukan kepada file2 tersebut dan pengisian2 yang perlu sya laksanakan. terima kasih tuan.

boleh email sya
baniirwin13@gmail.com

Assalamualikum, nak tanya apa dia fail PPSDM tu. Adakah ia Program Pemulihan Sahsiah Diri Murid atau Program Pendidikan Shasiah Diri Murid. Terima kasih.

Waalaikummussalam solihah dan bani irwan,

Awak mulakan dgn fail induk dulu. Yg tu wajib untuk penilaian spsk dan skpmg2 krn fail pengurusan .didalamnya mempunyai carta organisasi, agihan tugas AJK, jadual waktu untuk pengurusan kaunseling, minit mesy UBK dan surat pekeliling atau dasar berkaitan UBK. Fail kewangan dan aset UBK.

Kedua) Fail rekod sesi bimbingan dan kaunseling sama ada individu atau kelompok.

Ketiga) Fail psikometrik yg mengandungi list murid dan psikometriknya cthnya seperti result IMK dan analisis psikometrik.


Fail folder yg lain tu anda buat berdasarkan 4 kategori perekayasaan dulu seperti peningkatan disiplin berkaitan sasaran tertentu spt ponteng sekolah ke..lewat ke..isu masalah disiplin ke, kedua ialah fail sahsiah seperti program amalan baik atau program motivasi sahsiah, untuk , psikososial yg berkaitan minda sihat dan akhir sekali kerjaya ttg lawatan

Guru lantikan dalaman memadai membuka fail wajib tersebut utk pemantauan iaitu fail rekod sesi dan psikometrik.

Selamat petang puan. Saya ialah guru baharu yang dilantik sebagai guru bnk lantikan dalaman. Bolehkah puan berkongsi tentang fail-fail serta pengisian yang perlu saya laksanakan? Sebagai guru lantikan dalaman, saya juga perlu buat bimbingan individu dan kelompok?
Terima kasih atas bantuan puan.
Email saya ialah jongpeitze92@gmail.com.

Waalaikummussalam
PPSDM ialah singkatan dari Program Pembangunan Sahsiah Dan Disiplin Murid

Hello Jong Pei Tze Shirley,

Pengisian fail didalamnya anda boleh rujuk respon saya di atas seperti yang telah saya jawab pertanyaan guru bimbingan lantikan dalam. Ya anda masih perlu untuk menjalankan sesi bimbingan individu dan kelompok namun jumlahnya tidak perlu sama dengan bilangan KPI sesi individu dan kelompok guru kaunseling sepenuh masa. Jika masih lagi anda perlukan pertanyaan lanjut, sila tinggalkan nombor phone anda pada email saya nurhaiza.gksmkcheras@gmail.com

assalamualaikum puan...
saya Nor....saya masih lagi keliru tentang pengurusan fail....adakan semua negeri berbeza tentang pengurusan fail...saya baru berpindah ke negeri pahang...saya melihat sistem pengurusan fail di sini agak berbeza....boleh jelaskan pengurusan terkini yang selaras dan diguna pakai di seluruh negeri....

Salam Nor
Jika di negeri Pahang sistem failnya berbeza dari negeri sblm anda, anda perlu mengikut sistem fail yg digunakan di negeri Pahang. Ini kerana di dalam sebuah negeri sendiri, sistemnya berbeza mengikut pengurusan sekolah
Di KL di daerah saya kami menggunakan sistem spsk. Manakala KPM pula mengeluarkan nombor siri mengikut Arkib. Buku panduan kaunseling pula mengeluarkn panduan folder fail yg perlu diwujudkan. Oleh itu pastikan fail anda masih lagi mengikut arahan yg berkuat kuasa di tempat anda bertugas. Tiada nombor siri yg standard untuk semua negeri. Saya pernah bertanya dgn nazir yg memantau dan saya tidak pernah ditegur mengenai sistem fail saya kerana konsepnya jika mengikut skpmg adalah mengikut ketetapan. Jika sistem fail anda memgikut ketetapan tempat kerja anda, sudah memadai. Jika anda mewujudkan fail fail yg diminta dalam panduan juga sudah bagus kerana yg penting nombor siri fail anda mengikut ketwtapan sistem yg diarahkan di tempat kerja anda.
Seperti saya wujudkan fail PK 08 sbbsistem spsk meletakkan unit kaunseling di 08 dan nombor selepasnya saya create hasil dari keperluan untuk folder fail yg perlu diwujudkan.
Semoga anda tidak risau lagi apabila sistem nombor fail anda tidak sama di tempat lama anda bekerja.

salam puan,
saya juga guru BDK lantikan dalaman dan saya memang tidak ada fail langsung setakat ini disebabkan saya tidak tahu fail apa yang harus saya wujudkan. kiranya puan sudi membantu di sini saya sertakan email saya:monicadb79@gmail.com
terima kasih atas bantuan puan, hanya tuhan yang boleh membalasnya.

Salam monicadb76 .
Bagi guru lantikan dalaman, fail yg wajib ialah fail pengurusan yg mana didalamnya mempunyai carta organisasi, agihan tugas AJK, jadual waktu untuk pengurusan kaunseling, minit mesy UBK dan surat pekeliling atau dasar berkaitan UBK. Fail kewangan dan aset UBK, fail psikometrik, fail guru penyayang,PRS dan buka 4 fail bidang perekayaan sepwrti pemantapan sahsiah, peningkatan disiplin, psikososial dan kerjaya. Apa shj program yg melibatkan program tersebut dimasukkan ke dalam setiap folder tersebut. Memandangkan anda adalah guru lantikan dalaman anda tidak perlu menyediakan fail yg banyak seperti guru bnk sepenuh masa yg mana dibawahnya terdapat cabang pelbagai fail lagi.

assalamualaikum cikgu..
boleh tak puan emelkan kpd saya borang2 bimbingan dan kaunseling bg sekolah rendah? saya merupakan guru lantikan dalaman sekolah dan baru nk sediakan fail yg berkaitan. tq cikgu. ini emel saya rosecarrat@gmail.com

Somebody necessarily assist to make severely posts I might state.
That is the first time I frequented your web page and so far?
I surprised with the analysis you made to make this particular
submit extraordinary. Great job!

salam puan boleh tak bantu saya untuk pengurusan bimbingan dan kauseling. ini email sy ziella_san@yahoo.com

Assalam,
Terima kasih berkongsi ilmu disini. amat bberguna kepada saya gurubimbingan dan kaunseling lantikan swkolah.

Assalamualaikum. Sy cikgu Khairul guru Bimbingan kaunseling yg baru posting, harap puan dpt share dgn sy tntg sistem failing dn mklumat program kaunseling. Sy masuk sek baru ini yg tiada lg guru kaunseling sblm ini. Mohon bntuan puan. Ini email sy khairulwafiyclub@gmail.com

assalamualaikum cikgu..
boleh tak puan emelkan kpd saya borang2 bimbingan dan kaunseling bg sekolah rendah? saya merupakan guru lantikan dalaman sekolah dan baru nk sediakan fail yg berkaitan. tq cikgu. ini emel saya hyms28@gmail.com

Salam Khairul
Apa yang saya post ini sudah dalam list perkara yang perlu ada dalam sistem fail perkhidmatan bimbingan dan kaunseling.

Salam hymeen

Boleh rujuk pada entri blog saya tahun lepas khas untuk guru kaunseling lantikan dalaman. Boleh saya tahu cikgu dari mana? Di WPKL kami gunakan spsk, namun anda boleh merujuk kepada pengerusi majlis guru kaunseling daerah anda mengenai borang yang digunakan. dalam buku pengurusan manual pengurusan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling juga mempunyai contoh. Boleh rujuk dengan pegawai kaunseling daerah anda dahulu ye.

salam puan

saya guru BK lantikan sekolah.saya menegjar seperti biasa dan sekolah saya hanya ada 203 murid. so tak layak mendapat kausnelor. since baru je dilanti, masih kosong ilmu ttg kaunseling ni.

pertamanya tentang evidens fail.
fail ape yang perlu saya wujudkan.

adakah seperti fail2 puan sediakan dalam entry ni?
ataau ada beberapa fail sahaja yang sudah memadai utk diwujudkan?

whatsapp/call: +60137482879

jika puan sudi berkongsi ilmu dengan saya
thanks puan

Waalaikummussalam.
Maaf baru perasan saya Tak reply lagi mesej ni dan akan hubungi anda dalam Masa terdekat

salam puan,
saya juga guru BDK lantikan dalaman dan saya memang tidak ada fail langsung setakat ini disebabkan saya tidak tahu fail apa yang harus saya wujudkan. kiranya puan sudi membantu di sini saya sertakan email saya: w.keesing@yahoo.com

Boleh tak puan emelkan kpd saya borang2 bimbingan dan kaunseling bg sekolah rendah?
terima kasih atas bantuan puan.

salam puan
Bolehkah puan berkongsi tentang fail-fail serta pengisian yang perlu saya laksanakan?

 

Telegram Channel