29 June 2015

Tahniah! Projek Permata/Juara

Tahniah kepada pelajar projek permata yg menerima keputusan terbaik SPM iaitu straight A seramai 2 orang dan 7 orang memperolehi nearmiss straight A yg bermaksud memperolehi keputusan A dan hanya satu subjek sahaja memperolehi B. Bercakap mengenai projek permata yang telah saya jalankan sejak tahun 2008 yg asalnya ialah projek kaunseling berfokus cemerlang. Namun demikian rupanya projek yg saya jalankan ini merupakan sesuatu yg baru pula bagi kebanyakan sekolah di KL. Ini kerana apabila kami mendapat pengarah Jabatan Pendidikan WPKL yang baru dari Selangor, pengarah ini memperkenalkan konsep Juara iaitu fokus untuk mendapatkan GP yg baik bagi SPM iaitu meningkatkan bilangan straight A di sekolah. Di Selangor ia diberi nama Champion. Apabila pengarah menyampaikan taklimat mengenai program Juara ini kepada pengetua dgn mengarahkan agar guru kaunseling selaku setiausaha..orait ia merupakan satu tugas tambahan yang perlu ditambah dalam skt selepas ini. Tetapi bagi sekolah saya, ia bukanlah sesuatu yg baru memandangkan saya sendiri yg mengasaskan projek ini di sekolah sejak 2008. Sebab itu balik dari taklimat pengarah, pengetua kata projek Juara yg pengarah bentangkan sudah seperti yang saya jalankan.  Cuma yg tak bestnya saya selalu memanggil permata tetapi kini dilabel program Juara. Sebab tu saya panggil permata juara sekarang. Program juara merupakan program sisipan dari projek yang dijalankan untuk pelajar cemerlang. Bergantung kepada sekolah masing masing perlaksanaannya. Minggu lepas saya kongsikan kertas kerja program permata juara yg saya buat pada akhir 2014 untuk program 2015 untuk panduan guru guru kaunseling WPKL yang belum biasa dengan projek ini. Semoga ia menjadi panduan. Boleh klik sini Kertas Kerja Program Permata untuk panduan program Juara yg diletakkan kepada guru kaunseling selaku setiausaha.

Doa Ramadhan hari ke 12
Ya Allah ! Hiasilah diriku dengan penutup dan kesucian. Tutupilah diriku dengan pakaian qanaah dan kerelaan. Tempatkanlah daku di atas jalan keadilan dan sifat insaf. Tenangkanlah diriku dari setiap yang daku takuti: dengan penjagaan-Mu, Wahai Penjaga orang-orang yang takut.

 

Telegram Channel