3 October 2015

Psikometrik : Inventori Trait Personaliti

Hari Sabtu yang sunyi sepi dengan jerebu yang sangat teruk tetapi kami geng guru kaunseling ke sekolah dan berkampung dalam bilik mesyuarat untuk persiapan terakhir dan touch up  apa yang patut. Punyalah pulun dari 9.30 pagi tup tup dah pukul 5.00 petang baru balik huhuhuhu macam kerja hari biasa 8 jam. Mujurlah bawa potluck untuk makan pagi dan makan tengah hari . Kami membuat analisa terhadap e-dashboard untuk membaiki kelemahan dan kekurangan. 

Hari ini saya akan berkongsi mengenai psikometrik inventori trait personaliti. Murid sekolah saya boleh menjawab online melalui button e-intervensi dalam blog ubksmkcheraskl.blogspot.com . Analisa psikometrik ini boleh dirumuskan melalui sesi perjumpaan kaunseling dengan guru kaunseling secara bersemuka agar murid mengetahui hasil dari responnya tadi. 



INVENTORI
                                                            TRET PERSONALITI (ITP)           
Arahan :
Bulatkan YA ( Y) pada perkara-perkara yang anda PERSETUJUI dan TIDAK (T) pada perkara-perkara yang anda TIDAK PERSETUJUI pada borang jawapan yang disediakan

BIL
ITEM
RESPON
1
Saya selesa melakukan kerja tanpa bantuan orang lain
YA
TIDAK
2
Saya seorang yang kreatif
YA
TIDAK
3
Saya berani menyuarakan pendapat
YA
TIDAK
4
Saya bercakap di khalayak ramai
YA
TIDAK
5
Saya seorang yang bercita-cita tinggi
YA
TIDAK
6
Saya suka makan makanan yang pelbagai
YA
TIDAK
7
Saya suka membaca bahan ilmiah
YA
TIDAK
8
Saya bercita-cita menjadi pengawas sekolah
YA
TIDAK
9
Saya mementingkan pengurusan masa
YA
TIDAK
10
Saya komited terhadap kerja saya
YA
TIDAK
11
Saya sentiasa mengamalkan sikap menolong
YA
TIDAK
12
Saya percaya sesuatu perkara itu jika ada fakta
YA
TIDAK
13
Saya seorang yang tidak yakin
YA
TIDAK
14
Saya dapat membayangkan  masa hadapan saya dengan jelas
YA
TIDAK
15
Hidup saya sentiasa gembira dan seronok
YA
TIDAK


BIL
ITEM
RESPON
16
Saya memilih makanan mengikut selera saya sendiri
YA
TIDAK
17
Saya mudah terangsang dengan idea-idea kreatif
YA
TIDAK
18
Saya berterus-terang menegur kesalahan orang lain
YA
TIDAK
19
Saya suka menghadiri majlis keramaian
YA
TIDAK
20
Saya berusaha bersungguh-sungguh untuk mencapai kejayaan
YA
TIDAK
21
Saya tidak suka membuat perkara yang sama
YA
TIDAK
22
Saya suka menonton rancangan dokumentari
YA
TIDAK
23
Saya mahu rakan-rakan melihat saya sebagai ketua
YA
TIDAK
24
Saya ada jadual waktu persendirian
YA
TIDAK
25
Saya akan menyiapkan kerja sekolah sebelum bermain
YA
TIDAK
26
Saya seorang yang sentiasa bersedia untuk menolong
YA
TIDAK
27
Saya sangat berhati-hati dalam membuat sesuatu keputusan
YA
TIDAK
28
Saya seorang  yang rendah diri
YA
TIDAK
29
Saya merancang hala tuju masa hadapan saya
YA
TIDAK
30
Saya tidak pernah dikejut untuk bangun pagi
YA
TIDAK

BIL
ITEM
RESPON
31
Saya tidak suka dikongkong
YA
TIDAK
32
Saya selalu mencuba perkara baru
YA
TIDAK
33
Saya tiada masalah menyatakan pandangan yang bercanggah dengan rakan-rakan
YA
TIDAK
34
Saya selesa memulakan perbualan dengan orang yang saya tidak kenali
YA
TIDAK
35
Saya berusaha untukmencapai kemenagan dalam pertandingan
YA
TIDAK
36
Saya mempunyai hobi yang pelbagai
YA
TIDAK
37
Saya suka bermain teka silang kata
YA
TIDAK
38
Saya suka dilantik sebagai ketua
YA
TIDAK
39
Saya menyenaraikan perkara yang perlu saya lakukan
YA
TIDAK
40
Saya berusaha sedaya upaya menyiapkan kerja walaupun susah
YA
TIDAK
41
Saya suka menolong orang tanpa mengaharapkan balasan
YA
TIDAK
42
Saya suka akan matapelajaran matematik
YA
TIDAK
43
Saya percaya bahawa orang lain lebih Buerjaya daripada saya
YA
TIDAK
44
Saya tahu peluang untuk melanjutkan pelajaran
YA
TIDAK
45
Saya tidak pernah jatuh hati dengan sesiapa
YA
TIDAK


BIL
ITEM
RESPON
46
Saya tidak perlu pemantauan untuk menyelesaikan tugasan
YA
TIDAK
47
Saya boleh menghasilkan karya kreatif
YA
TIDAK
48
Saya mahu rakan-rakan mendengar pendapat saya
YA
TIDAK
49
Saya tidak senang hati apabila keseorangan
YA
TIDAK
50
Aktiviti mencabar merangsang saya untuk cemerlang
YA
TIDAK
51
Saya suka aktiviti yang pelbagai
YA
TIDAK
52
Saya tidak suka berbual-bual kosong
YA
TIDAK
53
Saya mahu arahan saya diterima
YA
TIDAK
54
Saya suka suasana yang teratur
YA
TIDAK
55
Saya selalu tidur lewat untuk menyiapkan kerja sekolah
YA
TIDAK
56
Membantu orang adalah prinsip hidup saya
YA
TIDAK
57
Saya berfikir dahulu sebelum bertindak
YA
TIDAK
58
Saya sering menyalahkan diri sendiri
YA
TIDAK
59
Saya melakukan kerja-kerja yang diluar jangkauan rakan-rakan
YA
TIDAK
60
Saya tidak pernah berkecil hati
YA
TIDAK


BIL
ITEM
RESPON
61
Saya suka menentukan pilihan saya sendiri
YA
TIDAK
62
Saya mempunyai keupayaan untukmencipta
YA
TIDAK
63
Saya selalu mempertahankan hak saya
YA
TIDAK
64
Saya seorang yang suka suasana meriah
YA
TIDAK
65
Saya sangat fokus kepada tugasan untuk mencapai kejayaan
YA
TIDAK
66
Penampilan saya berbeza-beza
YA
TIDAK
67
Saya suka berdebat tentang isu semasa
YA
TIDAK
68
Saya tegas dalam memimpin kumpulan
YA
TIDAK
69
Saya sentiasa mematuhi peraturan
YA
TIDAK
70
Saya tidak suka bertangguh
YA
TIDAK
71
Saya akan mencuba sedaya upaya untuk membantu orang lain
YA
TIDAK
72
Saya suka mencari penyelesaian kepada masalah yang rumit
YA
TIDAK
73
Saya berasa kecewa terhadap pencapaian saya
YA
TIDAK
74
Saya menyimpan duit setiap hari untuk masa depan
YA
TIDAK
75
Saya tidak pernah berselisih faham dengan rakan-rakan.
YA
TIDAK

  
BIL
ITEM
RESPON
76
Saya suka bekerja secara bersendirian
YA
TIDAK
77
Saya menghargai hasil ciptaan baru
YA
TIDAK
78
Rakan mengatakan saya seorang yang agresif
YA
TIDAK
79
Saya seorang yang peramah
YA
TIDAK
80
Saya suka berkawan dengan orang yang berjaya
YA
TIDAK
81
Saya suka suasana suasana kehidupan yang berubah-ubah
YA
TIDAK
82
Saya suka aktiviti mencabar minda
YA
TIDAK
83
Saya suka membuat keputusan dalam kumpulan
YA
TIDAK
84
Saya tidak suka melanggar peraturan sekolah
YA
TIDAK
85
Saya tidak mudah jemu bekerja dalam jangkamasa yang lama
YA
TIDAK
86
Saya suka membimbing rakan yang lemah dalam akademik
YA
TIDAK
87
Saya sensitif terhadap perubahan persekitaran
YA
TIDAK
88
Saya bertindak mengikut perasaan
YA
TIDAK
89
Saya dapat melihat bakat rakan-rakan tanpa mereka sedari
YA
TIDAK
90
Saya tidak pernah engkar arahan guru
YA
TIDAK


BIL
ITEM
RESPON
91
Saya tidak suka diarah
YA
TIDAK
92
Saya mempunyai daya imaginasi yang tinggi
YA
TIDAK
93
Saya akan bertindak balas pada orang yang menindas saya
YA
TIDAK
94
Saya mudah didampingi
YA
TIDAK
95
Kejayaan bagi saya tiada batasnya
YA
TIDAK
96
Saya cepat bosan apabila berada dalam situasi yang sama
YA
TIDAK
97
Saya suka berbincang tentang perkara ilmiah
YA
TIDAK
98
Saya menjadi penggerak dalam perbincangan kumpulan
YA
TIDAK
99
Saya mematuhi arahan kerja
YA
TIDAK
100
Saya tidak mudah putus asa
YA
TIDAK
101
Saya bersimpati dengan orang yang kurang bernasib baik
YA
TIDAK
102
Saya tidak akan percaya sesuatu tanpa bukti
YA
TIDAK
103
Saya tidak sepandai rakan saya
YA
TIDAK
104
Saya memikirkan sumbangan yang boleh saya lakukan untuk sekolah
YA
TIDAK
105
Saya sentiasa akur dengan nasihat ibu bapa saya
YA
TIDAK


BIL
ITEM
RESPON
106
Saya suka kebebasan
YA
TIDAK
107
Saya suka penulisan kreatif
YA
TIDAK
108
Saya lantang memberi pendapat
YA
TIDAK
109
Saya suka bersosial
YA
TIDAK
110
Saya benci akan kegagalan
YA
TIDAK
111
Saya suka belajar ditempat yang berbeza-beza
YA
TIDAK
112
Saya selalu pergi ke perpustakaan untuk membuat rujukan
YA
TIDAK
113
Saya boleh mempengaruhi pemikiran rakan-rakan
YA
TIDAK
114
Saya mengemas bilik sebelum saya ke sekolah
YA
TIDAK
115
Saya tahan cabaran
YA
TIDAK
116
Saya akan memimpin orang tua melintas jalan
YA
TIDAK
117
Saya suka menjalankan ujikaji
YA
TIDAK
118
Saya tidak yakin saya boleh berjaya dalam hidup ini
YA
TIDAK
119
Saya dapat mengjangka akibat sesuatu keputusan yang saya ambik
YA
TIDAK
120
Saya sentiasa jujur dalam tingkah laku saya
YA
TIDAK

Bil
Item
Respon
121
Saya ada cara tersendiri untuk menyelesaikan masalah saya
YA
TIDAK
122
Kawan-kawan menganggap saya seorang yang kreatif
YA
TIDAK
123
Saya akan menegur jiran yang mengganggu ketenteraman
YA
TIDAK
124
Saya resah bila bersendirian
YA
TIDAK
125
Saya bermotivasi tinggi
YA
TIDAK
126
Saya selesa dengan situasi yang baru
YA
TIDAK
127
Saya sering memikirkan punca sesuatu kejadian
YA
TIDAK
128
Saya tidak selesa menerima arahan
YA
TIDAK
129
Tempat belajar saya sentiasa kemas
YA
TIDAK
130
Saya boleh membuat kerja yang saya tidak suka
YA
TIDAK
131
Saya suka menjadi sukarelawan sekolah
YA
TIDAK
132
Saya suka mencari punca terjadinya sesuatu masalah
YA
TIDAK
133
Saya sering membuat pilihan yang salah
YA
TIDAK
134
Guru –guru menganggap saya seorang yang bercita –cita tinggi
YA
TIDAK
135
Saya tidak pernah cemburu dengan kejayaan rakan
YA
TIDAK
  

Bil
Item
       Respon
136
Saya mengambil sesuatu keputusan mengikut keyakinan diri
YA
TIDAK
137
Saya suka menghasilkan sesuatu yang original
YA
TIDAK
138
Saya berani menegur orang yang membuang sampah merata tempat
YA
TIDAK
139
Saya cenderung bercakap lebih banyak dari orang lain
YA
TIDAK
140
Persaingan meningkatkan prestasi saya
YA
TIDAK
141
Saya tidak suka terikat dengan jadual yang ketat
YA
TIDAK
142
Saya mempunyai perasaan ingin tahu yang tinggi
YA
TIDAK
143
Saya gemar membimbing rakan untuk memulakan aktiviti
YA
TIDAK
144
Kekemasan tulisan saya sering dipuji
YA
TIDAK
145
Saya tidak akan membiarkan sesuatu kerja terbengkalai
YA
TIDAK
146
Saya rela mengorbankan masa untuk bergotong – royong
YA
TIDAK
147
Saya suka menilai kualiti sesuatu barang
YA
TIDAK
148
Saya selalu tidak bernasib baik
YA
TIDAK
149
Saya telah memikirkan hala tuju kerjaya semenjak dari sekolah rendah lagi
YA
TIDAK
150
Saya tidak pernah bercakap bohong
YA
TIDAK




Productivity is never an accident. It is always the result of a commitment to excellence, intelligent planning and focused effort. 

- Paul Meyer -
 

Telegram Channel