Total Pageviews

Subscribe Here

TERIMA KASIH PEMBACA

23 November 2015

Kertas Kerja Minggu Orientasi Tingkatan 1 SMK Cheras 2016


KERTAS KERJA
PROGRAM ORIENTASI PELAJAR TINGKATAN SATU DAN PERALIHAN 2016

1.0       PENGENALAN
Murid-murid yang baru menjejakkan kaki ke alam sekolah menengah akan merasakan perbezaan ketara dari segi pengalaman dan pembelajaran mereka di sekolah rendah. Perubahan ini perlu mereka lalui kerana mereka berada di persekitaran persekolahan yang berbeza. Para murid  ini akan merasakan pebezaan dari segi pergaulan dengan rakan-rakan baru, guru-guru baru, pakaian seragam baru, suasana dan tempat baru, dan yang paling ketara adalah pertambahan matapelajaran baru yang lebih banyak berbanding di sekolah rendah. Justeru itu, bagi memudahkan pelajar melalui perubahan tersebut, program orientasi pelajar dirangka dan dijalankan. Pelbagai aktiviti pelajar dirancang untuk mereka lebih mengenali persekitaran sekolah, menyesuaikan diri dengan rakan-rakan baru, memahami mata pelajaran yang akan dipelajari, mengetahui sumbangan yang boleh dipohon dan pelbagai maklumat lagi yang boleh diketahui. Oleh itu, diharapkan pendedahan yang diberi di dalam program ini dapat mendorong pelajar berusaha untuk mencapai kecemerlangan.

2.0       OBJEKTIF

1.     Memberi pendedahan kepada murid-murid baru tentang alam persekolahan sekolah menengah.
2.     Mempastikan para murid baru dapat menyesuaikan diri dengan sistem pembelajaran dan persekitaran sekolah menengah.
3.     Melatih murid untuk bermotivasi ke sekolah.

3.0            TARIKH

16 - 20 November 2015      - Pendaftaran Murid Tingkatan 1 dan Peralihan /2016
31 Disember 2015 (Khamis) - Hari Orientasi murid tingkatan 1/ Peralihan
       bersama ibu  bapa / penjaga
                   4, 5 dan Januari 2016      - Murid Tingkatan 1 dan Peralihan sahaja

4.0       TEMPAT
            Dewan Kris Mas, SMK.Cheras.

5.0       SASARAN
Semua murid tingkatan 1 dan peralihan 2016

6.0       JAWATANKUASA PENGELOLA
Pengerusi                                : Pn. Hajah Kamariah Bt. Abu (Pengetua)
TimbalanPengerusi                : En. Mohamed Jamil Bin Abdul Samad
                                                              (Penolong KananTadbir dan Kurikulum)
NaibPengerusi 1                     : Pn. Sapura bt. Amat (Penolong Kanan Hal Ehwal murid)
NaibPengerusi 2                     : En. Raheman Bin Ahmad (Penolong Kanan Petang)
NaibPengerusi 3                     : Pn.Maznah Bin Musa (Penolong Kanan Kokurikulum)
Setiausaha                               : Pn. Rozinani Bt. Awang (Guru Kaunseling)
Naib Setiausaha                      : Pn. Nurhaiza bt Che Mat (Guru Kaunseling)
                                                : Pn. Raudzah Bt. Abdul Rahman (Guru Kaunseling)



6.1       JAWATAN KUASA KERJA

AJK
NAMA AJK
BIDANG TUGAS
Pendaftaran Murid
Baru
Penyelaras tingkatan 1
Guru Kaunseling
Pembantu makmal

·        Menjalankan pendaftaran murid tingkatan 1/ peralihan 2016 di Makmal 2, Blok H.

Pengacara Majlis
31 Disember 2015
(Dewan Kris Mas)
Pn. Nor Hidayatul Akmal Bt. Abdul Malik
Pn. Haslina Bt. Abd. Rahim
Pn. Hashida Bt. Md. Isa
·        Mengacara majlis semasa hari orientasi bersama ibubapa di dewan mengikut aturcara yang telah ditetapkan di dewan.
·        Mengendalikan program di Tapak Perhimpunan
Pengurus Acara
Pn. Rozinani bt. Awang
Pn. Faiza Bt. Mamat
Pn. Nurhaiza Bt. Che Mat
·        Mempastikan agar majlis berjalan lancar mengikut aturcara.
·        Menyelaraskan aktiviti di dewan dan di tapak perhimpunan selaras


Pendaftaran/ Sambutan Ibu Bapa
Pn. Ang Choon Ai
Cik Tuong Loy Mui
Pn. Normah Bt. Othman
Pn. Aziana Bt Ruslan
Pn. Siti Hajar Bt. Hamzah
Ibubapa ( PIBG)

·        Menyambut ibu bapa dengan mempersilakan mereka masuk ke dalam dewan.
·        Mengedarkan pamplet dan bahan edaran mengenai majlis orientasi.
Persiapan Dewan dan Peralatan
En. Ahmad  Azran B Abdul Rahman
En. Mazlie Bin Muhammad
En. Muhammad Fadzil bin Lebai Lutfi
En. Masrizal Bin Abu Bakar
Pn. Rozita Bt. Musa
Pn. Zahirah Bt. Abd Halim
·        Membuka, mengemas dan menutup dewan.
·        Menyediakan rostrum, dan kerusi untuk tetamu dan ibu bapa.
·        Menyediakan ‘skirting’ dan bunga.
·        Menghias dewan.
Disiplin pelajar dan Penyusunan Pelajar di Dataran Informasi
En. Masrizal B. Abu Bakar
Pn. Noraida Bt. Mohamed
Pn. Kamziyah Bt. Mohd Yaman
Pn. Lee Wan Yee



·        Mempastikan disiplin murid terkawal dan menyusun pelajar di Dataran Informasi (tapak perhimpunan)
·        Mempastikan pelajar berada di tapak perhimpunan untuk mendengar taklimat.

Buku Program dan Buku Catatan Pelajar
Pn. Raudzah Bin Abd. Rahman
Pn. Rozinani Bt. Awang
·        Menyediakan buku program dan mencetak sebanyak 350 untuk diedarkan kepada ibubapa.
·        Membuat Buku Catatan Orientasi untuk murid dan mencetaknya sebanyak 350.

Jamuan
Pn. Haslina Bt. Hashim
Pn. Maizatul Akma Bt. Mamat
Pn. Laili Azwa Bt. Tamrin
Pn. Suhaily Bt. Mohammad Nadzri
·        Menyediakan makanan kepada pentadbir, AJK PIBG,  AJK guru,dan pengawas bertugas.
Back Drop
En. Che Mohamad Padali B. Che Mat
·        Menyediakan back drop yang sesuai untuk majlis orientasi.

Bacaan Doa
En. Muhammad Nasrun Bin Ahmad
·        Menyediakan teks doa yang sesuai untuk majlis dan memimpin bacaan doa.

Siaraya
En. Balasegar a/l Muniandy
·        Menyediakan system siararaya yang lengkap di dewan.

Persembahan Multimedia
Pn. Norazah Bt Aris
Pn. Raudzah Bt. Abd. Rahman

·        Menyediakan multimedia untuk ditayangkan kepada ibubapa.
Kebersihan dan Keceriaan
Pn. Aisyatul Nazliah Bt. Abd. Rani
Pn. Suhaibah Bt. Mat
Pn. Zeti Anis Husaina Bt. Zakaria
·        Memastikan kawasan sekitar sekolah dan dewan bersih sebelum dan selepas program.
·        Bekerjasama dengan pekerja pembersihan sekolah.

Agihan Buku Teks
Pn. Murni Yati Bt. Masari
Pn. Amila Bt. Abdullah
·        Mengagihkan buku teks kepada murid-murid tingkatan 1/2016 semasa hari orientasi
Dokumentasi & Jurugambar
Pn. Rozinani Bt Awang
Pn. Raudzah Bt. Abd. Rahman
En. Che Mohamad Padali Che Mat
·        Menyediakan dokumentasi sepanjang majlis dan minggu orientasi berlangsung.
·        Mengambil gambar sepanjang program berlangsung.


AJK SEMASA MINGGU ORIENTASI

AJK
NAMA AJK
BIDANG TUGAS
Pembahagian Kelas
Pn. Faiza Bt. Mamat
·        Mengagihkan pelajar kepada kelas mengikut keputusan UPSR.

Unit Disiplin
En. Masrizal Bin Abu Bakar
Pn. Noraida Bt. Mohamad
·        Menyampaikan taklimat disiplin sekolah kepada para pelajar semasa minggu orientasi.

Unit Kokurikulum
Pn.Maznah Bt. Musa
Penolong Kanan Ko-kurikulum
·        Menyampaikan taklimat mengenai ko-kurikulum, iaitu persatuan/kelab badan beruniform, sukan dan permainan.
Taklimat SPBT
Pn. Amila Bt. Abdullah

·        Menyampaikan taklimat SPBT  kepada para pelajar.

Taklimat Koperasi
Pn. Normilah Bt Mohd Noh

·        Memberikan taklimat mengenai koperasi sekolah.

Taklimat Biasiswa Baitulmal dan BKP
Pn. Haslina Bt. Hashim
Pn. Normilah Bt Mohd Noh
·        Menyampaikan taklimat biasiswa Baitulmal dan BKP kepada para pelajar.

Taklimat Pusat Sumber Sekolah
Pn. Zalilah Bt. Abd. Jalil
·        Menyampaikan taklimat pusat sumber sekolah kepada para pelajar.

Taklimat Unit  Kaunseling / Psikometrik
Pn. Nurhaiza Bt. Che Ma
Pn. Raudzah bt. Abd. Rahman
·        Menyampaikan taklimat mengenai unit bimbingan dan kaunseling sekolah dan Pentaksiran Ujian Psikometrik

Nyanyian
Pn. Umi Salbiah Bt. Abd. Rahman
Pn. Norlaili Bt. Ani
·        Menyediakan lirik lagu dan melatih para pelajar menyanyi lagu sekolah dan lagu Wilayah dengan betul.

Taklimat Pentaksiran Berasaskan Sekolah
Pn. Umizam Zaharah Bt. Ismail
·        Menyampaikan taklimat kepada pelajar tentang Pentaksiran Berasaskan Sekolah ( PBS) agar-agar pelajar memahami dan bersedia untuk menghadapi PBS

Taklimat Virtual Learning Enviroment (VLE-FROG)
Pn. Norliza Bt. Borhan
·        Menyampaikan taklimat kepada pelajar agar memahami VLE dan kepentingannya.



7.0       SENARAI GURU KELAS  TINGKATAN 1 2016
TINGKATAN
NAMA GURU YANG BERTUGAS
1 AMANAH
Pn. Kanagambigai a/p Ramoo
 ( Mentor 2)
1 BESTARI
Pn. Zahirah Bt. Abd Halim
 (Mentor 2)
1 CERIA
En. Mohamad Nasrun Bin Ahmad
(Mentor 2)
1 DEDIKASI
Pn. Aziana Bt. Ruslan
 (Mentor 2)
1 EFISYEN
Pn. Norida Bt. Naser
(Mentor 2)
1 GIGIH
Pn. Amila Bt. Abdullah
 (Mentor 2)
1 JUJUR
Pn. Maizatul Akma Bt. Mamat
  (Mentor 2)
1 LUHUR
En. Muhammad Fadzil Bin Lebai Lutfi
 (Mentor 2)
1 MAKMUR
Pn. Aisyatul Nazliah Bt. Abd. Rani
 (Mentor 2)
 1 SETIA
Pn. Hidayatul Akmal Bt. Abd. Malik
(Mentor 2)

8.0       TENTATIF MAJLIS ORIENTASI (IBU /BAPA)
Tarikh             :  31 Disember 2015 (Khamis)
Tempat                       :  Dewan Kris Mas

Masa
       
        Aturcara

7.30 – 8.00 pagi          :           Ketibaan ibu bapa

8.00  - 8.15 pagi          :           Persembahan Multimedia 

8.15 – 9.00 pagi          :           Ucapan Aluan Pengerusi Majlis
                                                Bacaan Doa
                                                Ucapan Pengetua ( Pn. Hajah Kamariah Bt. Abu)
                                                Ucapan Aluan YDP PIBG  ( En. Mohd Azhan Bin Kamaruddin)
                                   
9.00- 10.00 pagi          :           Taklimat Kelas Muzik (Pn. Umi Salbiah Bt. Abd. Rahman)
                                                Taklimat Kelas Bahasa Arab ( Pn. Hasma Zati Bt. Hashim)
                                                Taklimat Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) (Pn. Sharin
                                                Hanum Bt. Abd. Rahman)
                                                Taklimat Guru Kaunseling (Pn. Nurhaiza Bt. Che Mat)
                                               

10.00-12.30 tghr         :           Pendaftaran pelajar tingkatan 1 di kelas
Pengagihan buku teks

12.30 tghr                   :           Bersurai


TENTATIF MAJLIS ORIENTASI (MURID-MURID)
Tarikh :  31 Disember 2015 (Khamis)
Tempat           :  Dataran Informasi (tempat pelajar berkumpul)

Masa
       
        Aturcara

7.30 – 8.00 pagi          :           Ketibaan pelajar
8.00 – 9.30 pagi          :           Ucapan Aluan pengacara majlis
:           Taklimat guru bimbingan dan kaunseling
 (Pn. Rozinani Bt. Awang)    
                                    :           Taklimat Disiplin ( Pn. Noraida bt Mohamad @ Abdullah)
                                    :           Taklimat Bahasa Arab ( Pn. Haslina Bt. Hashim)
                                    :           Taklimat Muzik ( Pn. Umi Salbiah Bt. Abd. Rahman)
                                    :           Persembahan pelajar muzik
                                    :           Pendaftaran pelajar di kelas
                                    :           Pengagihan Buku teks
12.30 tghr                   :           Bersurai

  

JADUAL MINGGU ORIENTASI TINGKATAN 1 DAN PERALIHAN 2015
2, 3 & JANUARI 2015


TARIKH         : 5 JANUARI 2015 (ISNIN)
TEMPAT       : DEWAN KRIS MAS SMK. CHERAS

MASA
AKTIVITI
TINDAKAN/CATATAN
1.10-  1.30 ptg
- Penyusunan pelajar di dewan
- Taklimat Program oleh guru kaunseling
Guru Kaunseling
Penyelaras tingkatan
Guru tingkatan
1.30 – 2.00 ptg
Ucapan Penolong Kanan HEM
- Pn. Sapura Bt. Amat

2.00 – 2.30 ptg
- Ucapan Penolong Kanan Petang
En. Raheman Bin Ahmad

2.30 – 3.00 ptg
Taklimat Kokurikulum
-        Pn. Maznah Bt Musa (Penolong Kanan Kokurikulum)


3.00 – 3.20 ptg
REHAT

3.20 – 3.55 ptg
Taklimat Disiplin  1

En. Masrizal Abu Bakar
Ketua Guru Disiplin Lelaki
3.55 – 6.45
Pelajar berada di dalam kelas untuk pengajaran dan pembelajaran
Guru mata pelajaran kelas masing-masing


TARIKH         : 6 JANUARI 2015 (SELASA)
TEMPAT       : DEWAN KRIS MAS DAN KELAS


MASA
AKTIVITI
TINDAKAN/CATATAN
2.20 – 2.40 ptg
Taklimat Biasiswa Baitulmal
Pn. Haslina Bt. Hashim
2.40 – 2.55 ptg
Taklimat Biasiswa BKP
Pn. Normilah bt. Mohd Noh
2.55 – 3.50 ptg
Taklimat Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS)
Pn. Umizam Zaharah Bt. Ismail
3.30 – 3.55 ptg
REHAT

3.50 – 4.10 ptg
Taklimat Skim Pinjaman Buku Teks (SPBT)
Pn. Goh See Hook
4.10 – 4.25 ptg
Taklimat Koperasi
Taklimat Biasiswa Baitulmal
4.25 - 6.45 ptg
Pelajar berada di dalam kelas untuk pengajaran dan pembelajaran
Guru mata pelajaran kelas masing-masing

TARIKH         : 7 JANUARI 2015 (RABU)
TEMPAT       : DEWAN KRIS MAS DAN KELAS


MASA
AKTIVITI
TINDAKAN/CATATAN
1.10 – 1.50 ptg
Taklimat Pusat Sumber Sekolah
Pn. Zalilah Bt. Abd. Jalil
1.50 – 2.10 ptg
Taklimat VLE-Frog
Pn. Norliza Bt. Borhan
2.10 – 2.30 ptg
Taklimat Kaunseling (UjianPsikometrik)
Pn. Rozinani Bt. Awang
2.30 – 2.50 ptg
Latihan Nyanyian Lagu Sekolah
Pelajar-pelajar Muzik
2.50 – 3.15 ptg
REHAT

3.15 – 3.55 ptg
Perhimpunan Rasmi Sesi Petang
Semua guru dan pelajar sesi petang
3.55 – 6.45 ptg
Pelajar berada di dalam kelas untuk pengajaran dan pembelajaran
Guru mata pelajaran kelas masing-masing



9.0       ANGGARAN PERBELANJAAN

PIBG                                                                                                              -           RM 650.00

Perbelanjaan
Makanan VIP ( RM6.00 X 10 orang)                                                               -           RM 60.00
Makanan guru bertugas (RM 5.00 X 50 orang)                                                 -           RM 250.00
Makanan pengawas bertugas dan pelajar muzik (RM3.50 X 40 orang)              -           RM 140.00
Banner dan Backdrop                                                                                       -           RM 200.00
                                                                                                JUMLAH        -           RM 650.00



Disediakan oleh,                                               Diluluskan oleh                                                                     
                                                                                               
_________________________                                              ________________________
(PN. ROZINANI BT. AWANG)                                           PN. HJH KAMARIAH BT. ABU

Guru Kaunseling                                                                    Pengetua, SMK. Cheras


Thank you PK Koko 
For the lunch ;)

No comments: