Total Pageviews

Subscribe Here

TERIMA KASIH PEMBACA

10 March 2016

Kepentingan Pendaftaran SPM Ulangan Bulan Jun.

Topik SPM Ulangan hari ini dibincangkan dalam group whatsapp guru kaunseling. Saya juga sibuk melayan pertanyaan student saya sendiri yang ingin mengulang paper tertentu. Memandangkan hari ini saya ke JPWPKL untuk menghadiri satu taklimat peperiksaan, saya bercadang untuk singgah sekejap ke blok unit peperiksaan. Banyak khemah-khemah di blok unit peperiksaan yang meriah seperti ada satu pesta kecil. Rupa-rupanya khemah -khemah yang diatur untuk kemudahan pendaftaran SPM ulangan bulan Jun dan SPM Ulangan Bulan Nov yang dibuka sehingga 31 Mac 2016 Setelah taklimat peperiksaan, saya ke khemah tersebut untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai pendaftaran SPM Ulangan jika ada format baru memandangkan murid sekolah saya hampir 30% pelajar SPM layak untuk mengulang semua paper atau paper tertentu kerana  subjek killer BI , Math atau BM yang gagal atau lulus sahaja. Memang ramai yang sudah mendaftar hingga ada pusat peperiksaan tertentu yang telah ditutup kerana penuh.

Mengapa perlu mendaftar untuk SPM Ulangan BM, Sejarah atau Matematik? 

Subjek killer murid ialah Matematik dan BI kerana majoriti murid lulus atau gagal. Jika anda sekadar lulus Matematik, pilihan anda ke IPT malah ke kolej swasta semakin terhad apatah lagi jika gagal Matematik! Oleh itu jika Matematik sahaja yg menyebabkan anda tidak layak ke kursus di laluan bukan kemahiran manakala pakej subjek lain sudah baik, maka lebih baik anda mengulang Matematik agar anda berpeluang ke intake yg berikutnya sama ada Disember atau tahun hadapannya kerana anda akan mendapat result pada bulan Ogos. Jika anda berminat dgn kursus kemahiran pula..anda boleh menggunakan SPM Ulangan untuk mendapatkn kredit Math dan seterusnya ke kursus kemahiran tinggi dengan menceburi diploma. Walaupun terlewat masuk tapi berbanding dgn rakan sebaya yg menceburi kemahiran dgn lulus Math sahaja dan skm tahao 1 dan 2..anda masih lagi boleh melompat ke kursus diploma sebaik sahaja kredit Math. Dan laluan melanjutkn pelajaran dan menjadi tenaga pengajar juga mempunyai prospek yg lebih tinggi.

 Jika anda setakat lulus BM sahaja, sukar mendapat tempat di IPT awam. Malahan syarat kredit adalah wajib. Malahan untuk jawatan tertentu di sektor awam juga inginkan BM yg kredit di peringkat SPM. Begitu juga jika anda ingin melanjutkan pelajaran, BM yg kredit di peringkat SPM diambil kira hampir  di semua peringkat IPT. Lebih baik anda mengulang BM, jika anda tidak mendapat kredit! 
Jika anda batch 2013 , 2014 dan 2015 dan lulus mata pelajaran BM , anda tidak wajib melaksanakan ULKCP/PLBS . Namun jika anda GAGAL atau TIDAK HADIR anda wajib menghadiri ULKCP (UJian Lizan Khusus Calon Persendirian) / Pentaksiran Lisan Berasaskan Sekolah (PLBS). Begitu juga jika anda menagguhkan hasrat untuk menduduki Bahasa Melayu, bimbang jika format ada yang berubah dari silibus yang sedia ada dan anda memang memerlukan kelas tambahan. Lagipun calon yang mengulang selepas tempoh tiga tahun daripada tarikh akhir menduduki SPM perlu mengulang juga ULKCP walaupun anda lulus BM.Ujian lisan peperiksaan SPM (U) ialah 23 Mei hingga 27 Mei 2016. Hanya calon pekak dan bisu sahaja dikecualikan daripada ULKCP tanpa memohon kelulusan daripada Pengarah Pendidikan. 

Bagi kes BM dan Sejarah ialah unik kerana wajib dua subjek ini lulus di peringkat SPM untuk melayakkan anda mendapat sijil SPM. Kegagalan lulus dua subjek tersebut atau salah satu subjek tersebut menyebabkan anda tidak layak mendapat sijil SPM...dan hanya kursus kemahiran setaraf gagal SPM yg anda layak walaupun memperolehi 6A. 

Oleh itu jangan mudah mengaku kalah dgn mengatakan past is past.. benda ni boleh dibaiki. Ubah markah anda dengan ubah komitmen anda yg lebih komited dan insentif untuk menduduki SPM Ulangan bulan Jun. Masih ada masa! 



SENARAI SEMAK PENDAFTARAN UNTUK CALON SPMU (JUN)
  • DAPATKAN BORANG PENDAFTARAN SPMU(JUN) DI KAUNTER JPN ATAU PPD  LENGKAPKAN MAKLUMAT YANG DIMINTA                                                                                              
  • SEDIAKAN BAYARAN SECUKUPNYA MELALUI KIRIMAN WANG POS ATAU BANK DRAF   Bayaran Asas RM 20.00 tambahan subjek mengikut bayaran berikut BM RM12.00, Matematik RM10.50dan Sejarah RM 12.00    atas nama 'Pengarah Peperiksaan'
  • SERAH BORANG YANG LENGKAP DI JPN ATAU PPD SEBELUM 31 MAC                                            
  • DAPATKAN CETAKAN RESIT RASMI (NO. LOGIN DAN KATALALUAN) DI KAUNTER               
  • DAFTARKAN DIRI ANDA SECARA ATAS TALIAN MELALUI LAMAN WEB LEMBAGA PEPERIKSAAN SEBELUM AKHIR BULAN MAC  . Layari laman web berikut tentang urusan pendaftaran SPM (U) https://spmu.moe.gov.my/daftar/ 
           ## Calon SPM (U) hendaklah membuat pendaftaran sendiri secara online. Nombor pin akan diberi kepada calon-calon selepas membuat membuat bayaran secukupnya ketika menyerahkan borang pendaftaran. Kegagalan mendaftar secara online akan mengakibatkan terbatal permohonan calon menduduki peperiksaan SPM (U) walupun bayaran telah dibuat.

1. Mata pelajaran yang ditawarkan dalam SPM(U) ialah 1103 Bahasa Melayu, 1449 Matematik dan 1249 Sejarah sahaja.
Tangan yang memberi
Lebih baik dari yang menerima
Ikhlaskan diri 
Agar berkat kpd yg menerima :)


82 comments:

Anonymous said...

assalamualaikum admin. Oleh kerana terlalu banyak informasi. saya mohon utk mengambil beberapa maklumat dari blog admin ya. Info yg dikongsi sangat bermanfaat..tahniah atas kerja keras anda..saya juga Guru Bimb. Kaunseling dari Penang.

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

Selamat berkenalan guru kaunseling penang. 😀. Sila ambil info dr blog ini dan semoga dapat dimanfaatkan.

Anonymous said...

Bagaimana untuk membatalkan pendaftaran SPM ulangan?

Anonymous said...

kalau saya tidak hadir untuk ujian lisan khusus calon persendirian itu ( ULKCP ) apakah yang akan terjadi kepada results spm saya ?

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

Result spm bm dianggap gagal. Walaupun anda menduduki penulisan bm dan mendapat markah yg baik.

gab asrin said...

Saya telah mnduduki spm 2012 , sekarang sya mengambil ulangan kertas bi 2016 , ada soalan bgi novel 2012 tetap sama ataupun Soalan novel 2016 yg diberi kan?

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

Novel utk bi spm 2016 ialah mr kilmer. cikgu tak pasti dengan spm ulangan menggunakan novel yg sama atau tidak.

fyqa tyra said...

Saya telah mengambil SPM pada 2012..pada tahun ini saya mengambil SPM..saya ingin bertanya, bagaimana untuk saya membatalkan subjek sejarah yang telah saya daftar pada SPMU ini..Sejarah SPM 2012 saya mendapat A..

Harap tuan membantu

fyqa tyra said...

Assalammualaikum admin..saya pernah mengambil SPM pada tahun 2012..Pada tahun ini saya telah mendaftar untuk SPMU NOV 2016 untuk semua 9 subjek aliran sains tulen..tetapi untuk kertas sejarah saya tidak dapat hadir ke peperiksaan..Pada SPM 2012 sejarah saya mendapat A..Apakah yang akan terjadi kepada subjek sejarah SPMU saya?? Adakah saya boleh menggunakan keputusan sejarah SPM 2012 untuk menyambung pelajaran dalam bidang perubatan??

eizzatul najwa uzma binti ramlo said...

slm syr ni nk ambil spm blh ker syr bru abis bljr di kolej impirea gambang blh ker syr mengambil spm

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

Spm ulangan boleh diambil utk tahun hadapan dgn alert tarikh pendaftaran di JPN yg biasanya pendaftaran dibuka sekitar mac

Anonymous said...

Assalamualaikum, saya ambil spm 2015, malangnya gagal sejarah. Saya ambil spmu 2016, masih gagal kerana kurang tumpuan. Tahun ini saya di giat mara mungkin tidak dapat mengulang semula. Bolehkah saya ambil subjek sejarah pada jun 2018. Tkasih.

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

Salam
Cikgu tidak pasti jika ada syarat yg bertukar pada tahun 2018 nanti. Tetapi memandangkan subjek sejarah merupakan subjek wajib lulus sepwrti Bahasa Melayu, maka ditawarkan paper ulangan setiap tahun.

Anonymous said...

Assalamualaikum. Saya pelajar spm 2013. Matematik saya kurang memuaskan menyebabkan saya tak dapat tempat di ipta. Saya nak bertanya soalan. Jika saya mengambil ulangan spm untuk tahun ini. Adakah result spm ulangan saya diambil kira? Walaupun sudah beberapa tahun lalu atau sudah terlambat untuk saya mengulang lagi?

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

Salam
Belum terlambat untuk mengulang. Jika anda mengambil paper Math ulangan sahaja, attach result Math terkini lagi baik jika mendapat kredit dgn result SPM sebenar untuk membolehkan anda memohon kursus yg meletakkan syarat kredit Math. Permohonan anda ke IPT bukanlah kategori calon spm semasa tetapi kategori yg lain.

Anonymous said...

Assalamualaikum. Saya pelajar spm 2010. Dalam spm 2010 saya tidak mendapat kredit dalam matematik. Oleh itu, jika saya mengambil spm ulangan boleh ke saya gunakan/lampirkan keputusan spm 2010 saya bersama spm ulangan untuk apa-apa permohonan?

wna wmn said...

Nak tanya boleh ke jika kita tinggal di negeri sembilan tapi daftar di ppd selangor tolong beri pencerahan

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

Salam
Boleh jika menepati syarat permohonan. Ada permohonan yg memerlukan sekali pengambilan dan ada yg meletakkan syarat lulus dan mengambilkira spm ulangan. Semoga berjaya

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

Cikgu tidak pasti tentang perkara ini. Berdasarkan step permohonan spm u mereka perlu mendapatkan borang pendaftaran di JPN dan pada masa itu mereka akan memilih sekolah sbg pusat peperiksaan mereka. Jika pusat peperiksaan penuh, mereka perlu memilih pusat peperiksaan lain. Lebih baik anda merujuk kpd JPN berhampiran untuk maklumat lanjut

Noradilla Shafika said...

Assalamualaikum cikgu...sy calon spm 2012 dan sy telah lnjutkan pljran d prngkat stpm... Result stpm sy okay dan sy tak dapat tempat di ipta dsbabkan kptusan spm sy yg kurg memuaskan dimana bi dan matematik sy hanya prngkat lulus shj... Skrg sy tgh usaha untuk memohon pkerjaan di sektor awam...sy ingin mengulang spm untuk 3 subjek iaitu bm,matemtik,dan bi...untuk melepasi syarat kelayakan mndaftar pkerjaan di sektor awam...jd bolehkah sy mngulang untuk 3 subjek ini shj cikgu??

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

Boleh mengulang untuk 3 subjek ini sahaja. Alert dgn iklan pendaftaran spm ulangan seawal mac

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

Boleh mengulang untuk 3 subjek ini sahaja. Alert dgn iklan pendaftaran spm ulangan seawal mac

awie xii said...

Assalamualaikum cgu,sy calon spm2014 kputusan subjek bm sy sekadar lulus sahaja. soalannya,adakah result ulangan tu boleh digabung dgn result spm2014 ?

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

Ya boleh. Anda akan masuk kategori patching sijil untuk memohon kursus atau sesuatu jawatan yg memerlukan kredit BM

Anonymous said...

Nak tanya kalau ujian lisan khas calon persendirian kan dalam tempoh tiga tahun . Kalau spm 2014 tempoh tamat 2016 atau 2017?

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

Anda boleh menghubungi JPN untuk kepastian dan satu lagi sewaktu anda mendaftar sbg calon persendirian ulangan tersebut, pihak pendaftar akan memberikan guideline mengenai ujian lisan valid atau tidak lagi. Cikgu kurang pasti tentang perkara ini

Anonymous said...

Saya calon spm 2016. Result spm saya ok kecuali matematik. Matematik saya gagal. Saya utk mata pelajaran lain saya dpt gred C dan B. Jadi boleh ke saya ulang spm utk subjek matematik sahaja? Dan berapakah bayaran yg diperlukan utk repeat spm? Tlg saya, sbb saya mmg nk sambung blaja.

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

Ya boleh repeat untuk satu subjek sahaja. Bayaran mengikut subjek.sila hubungi jabstan pendidikan negeri tempat anda ingin mengambil exam ulangan krn pendaftaran calon spm ulangan dibuka mac

Anonymous said...

Terima kasih cikgu kerana sudah menjawab soalan saya :)

Anonymous said...

saya calon spm 2016 tetapi bm , bi dan pdg saya hanya sekadar lulus dan saya akan repeat ketiga - tiga subjek tersebut . soalan saya , Bm dan bi akan menggunakan format yang sama atau mengikut format 2017? dan adakah {novel dan komsas} bm dan bi digunakan yang sama atau {novel dan komsas}2017? saya masih confused dengan spmu kertas 2 bm dan bi TT tolong saya cikgu

Anonymous said...

sekiraye saya mengambil spmu pada bulan nov , bilakan tarikh saya boleh periksa keputusan spmu saya?

bArfara_sakurala said...

Salam. Cikgu, jika saya mahu mengulang utk english dan math boleh tak saya mengambil secara berasingan. Maksudnya, math utk spmu julai N english spmu november. Boleh tak? Dan sekiranya saya tidak dapat hadir utk exam tu, keputusan yg akan diambil kira yg mana? Yg ulangan (tidak hadir) atau yg lama (spm asal) ?

Anonymous said...

Salam..sy bru dpt result spm 2016. Math sy stakat ad D je..klau nk ulang subjek tu mcm mne n bila result paper math ulangan tu bleh kluar? N klau nk smbung blajar bleh dlam bulan brapa?

Anonymous said...

Mohon pencerahan cikgu..:") trima ksih

Anonymous said...

Salam cikgu..betul kaa saya dengar spm ulangan nii lebih susah sedikit berbanding spm biasa..terima kasih

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

Jika paper ulangan spm masih lagi format skrg.

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

Boleh diambil berasingan. Result terbaik yg diambilkira diantara keduanya

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

Maaf cikgu kurang pasti tentang ini. Anda boleh bertanya pada jabatan pendidikan negeri sewaktu pendaftaran nanti

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

Maaf cikgu kurang pasti tentang ini. Anda boleh bertanya pada jabatan pendidikan negeri sewaktu pendaftaran nanti

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

Boleh diambil berasingan. Result terbaik yg diambilkira diantara keduanya

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

Bukan lebih susah..tapi calon lebih stress krn paper itu peluamg keduanya untuk membaiki markah dan itu yg membuatkn calon merasakan lagi susah krn wajib mendapat kredit iaitu C untuk membaiki grednya

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

Bukan lebih susah..tapi calon lebih stress krn paper itu peluamg keduanya untuk membaiki markah dan itu yg membuatkn calon merasakan lagi susah krn wajib mendapat kredit iaitu C untuk membaiki grednya

Siti Nalissa said...

Salam akak, nak tanye saye dpt result spm16, dan saye gagal dalam matapelajaran math. Kalau saya nak ambik periksa ulangan bagi math, bile boleh saye ambil ? Tahun ini ke tahun depan ? Mohon akak dpt reply soalan saye

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

Jun 2017 atau penghujung thn ni boleh rujuk date sewaktu pendaftaran. Daftar dah buka untuk exam ulamgan bulan mac yg akan berakhir mac.

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

Jun 2017 atau penghujung thn ni boleh rujuk date sewaktu pendaftaran. Daftar dah buka untuk exam ulamgan bulan mac yg akan berakhir mac.

As-syaimaa athirah said...

Salam..sye lepasan spm 2016..harga bgi satu paper subjek BM kne bayar brape ye ckgu?
Kena daftar dkt PPD ke ckgu? @ online?
Sye masih x phm la ckgu.
Mohon pencerahan ckgu..
Terima kasih.

Ziana Mohd Zain said...

Sy nak tanya...kalau pelajar yg xlayak dapat sijil disebabkan xlulus BM..macam mana nak daftar spm ulangan ye..dah apa yg boleh dijadikan bukti bahawa pelajar tersebut telah menduduki spm.

Anonymous said...

Klau nk amik spmu utk bi tp subjek lain x amik adkh gred subjek spm yg lain ttp mcm gred sblm ni kcuali bi shj yg nk diulang?

aisyah said...

assalamualaikum cikgu saya spm2016
saya ingin bertanya kepada cikgu patutkah saya mengambil spmu sekiranya math saya D dalam spm . tapi subjek lain saya kredit dengan cemerlang . tetapi result math tersebut menyukarkan saya memohon kebanyakn universiti . jadi patutkah saya mengambil spmu math atau patutkan saya menyambung ke universiti yang dapat menerima result math saya

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

Subjek lain tetap sama gred hanya subjek yg diulang shj akan mendapat penyata baru.

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

Lebih baik anda mengulang spm u untuk math krn ia menyebabkan byk peluang terbatas. Jika anda menyambung ke ijazah pun..syarat ke ijazah memerlukan pakej spm dlm bi dan math untuk majority kursus di IPT

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

Boleh daftar di JPN atau PPD berhampiran. Sila ikut arahan spt dinyatakan pada entri ini iaitu selepas mendaftar di kaunter JPN.atau PPD, Anda akan mendapat nombor pin. Gunakan nombor pin itu untuk log in pendaftaran online pula. Baysran asas rm20 plus bm rm12.

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

Boleh rujuk komen saya untuk pertanyaan diatas dari athirah. Bawa slip keputusan peperiksaan yg menyatakan result anda itu

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

Sila daftar di kaunter pendaftaran spm ulangan di ppd atau jpn berhampiran. Cikgu tak paasti result keluar bila. Dan jika kursus yg and inginkan mmg memerlukAn MATH sbg kriteria utama..anda boleh menyambung tahun hadapan. Ada juga institusi yg buka tawaran pada oktober dan nov..anda berpeluang untuk memohonnya jika result sudah keluar lebih awal .

Anonymous said...

Assalamualaikum cikgu,berbaloi tak jika saya mengulang spm bagi Math n bi,dua2 subjk tu saya dpt d, subjek lain saya cemerlang, jika result spmu saya lagi down daripada spm yg saya ambil, adakah ia akan digabungkan juga, berapakah bayaran bagi spmu mate n bi?

Anonymous said...

Saya lepasan spm 2016, kalau ujian lisan bi sudah dilakukan,pada pringkat spm216, adakah saya perlu mengulang semula ujian lisan itu?

Anonymous said...

saya sudah menduduki peperiksaan spm persendirian 2016 mengambil subject b.inggeris tetapi mendapat keputusan tidak hadir,minta pencerahan apakah yang seharusnya saya lakukan

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

Subjek yg diulang sahaja yg akan diberikan penyata untuk subjek tersebut. Berbaloi anda mengulang krn apabila anda ingin melanjutkn pelajaran ditahap yg tertinggi..ada kelayakan pada spm yg diambil kira. Jika gred result tidak lebih baik dari asal, maka tidak perlu digunakan gred tersebut..tetapi jika lebih baik..barulah digunakan kelayakan gred yg baru untuk permohonan sesuatu kursus yg berkaitan

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

BM dan BI yg diulang dlm masa 3 tahun, tidak perlu mengulang ujian lisan

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

Jika anda mengambil SPM semua subjek tetapi subjek BI shj tidak hadir anda perlu mendaftar dgn lembaga peperiksaan untuk mengambil subjek tersebut. Pendaftaran masih dibuka dan berbincang dgn pendaftar untuk mendaftarkan subjek ini shj sbg calon persendirian juga.

Anonymous said...

Assalamualaikum cikgu,saya nak tanya kalau saya nak tambah baik subjek BM n BI (dari B+ ke A)adakah berbaloi untuk ambil ulangan?? Lepas tu,ada perbezaan ke antara slip spm asal dgn yg ulangan? Dari segi penyata diatas kertas atau sebagainya?

ohh collection said...

salam, dlu sy calon persendirian spm . tpi sy hnya dpt 1kredit iaitu pi. dan manakala mte sy g . jika sy mengulang 5 subjek iaitu subjek yg penting sahaja. cthnya kptusan spm ulangan sy cemerlang ada adakah sy boleh memohon menggunakan spm ulangan untuk sambung ke skolah . tlg jelas kan cikgu hehe

Anonymous said...

Cikgu , adakah BM dan Bi menggunakan format 2017? jika ya boleh tidak cikgu senaraikan tajuk komsas dan literature 2017? teima kasih

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

Mengulang biasanya untuk subjek yg gagal dan D atau E untuk mendapat kredit bagi mencapai minima sesuatu kursus. Anda perlu tau mengapa anda perlu mengulang..jika tiada reason adakah berbaloi. Slip ulangan hanya meletakkan result gred yg diulang

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

Gred spm ulangan boleh digunakan untuk memohon sesuatu kursus. Jika anda scroll kursus ke UPU pun ada menyatakan mengenai syarat untuk sijil SPM ulangan atau gred ulangan.

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

Ulangan masih guna format lama sbb ada paper yg perlu diambil bulan jun

Haziqadam Danial said...

Salam ckgu.. Sy ambik spm pd tahun 2009 ..reslt bm sy cume lulus saja.. Jika sy abik paper ulangan bm pd 2017 nty, sama tak soalan bm spm pd tahun 2009 tu ye..

Anonymous said...

Salam. Sy ingin mngmbil ulangan math ttpi jika sy ambl pda bukan jun, sy tdak mmounyai kelapagan pda waktu itu Boleh ka ambil ulangan math pda bulan november? Atau memang perlu ambl pd jun sahaja?

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

Sudah tertentu berbeza dgn format 8 thn lepas, maka anda perlu mengambil kelas tambahan BM untuk format terkini. Dan anda juga perlu melalui ujian lisan.

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

Math ada ditawarkan pada bulan Nov.

Cik Fasihah said...

Salam puan .Sy pelajar spm 2016 . BM ,Sains Dan Quran sunnah sy mndpt kredit . tpi sejarah Dan BI sy gagal . soalan sy,bolehkah sy ambil spmu bg mata pelajaran sej Dan bi sahaja ? Math kalau lulus tak perlu dah kan mngulang ? Mohon pencerahan

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

Salam. Sej ada ditawarkan untuk paper jun tetapi BI kamu kena ambil masa nov nanti. Math lulus tetapi bergantung kpd kursus yg anda minat. Jika kursus tersebut memerlukan kredit dlm Math anda boleh mengambil ulangab pada paper jun juga.

Anonymous said...

Assalamualaikum puan, saya adlh calon spm 2015 dan telah mengulang subjek bahasa arab shj pd spm 2016, ats no angka giliran yg baru, soalan saya bgaimana nk update kputusan bhasa arab sy dlm sistem upu sedangkan di dlm sistem tersebut adlh automatik mngguna pkai no angka giliran dn result spm sy pd tahun 2015 shj?

Anonymous said...

Assalamualaikum cikgu.. nak tanya.. saya menduduki peperiksaan Spm tahun 2016. Bm lulus , Tapi sejarah gagal.. boleh tak nak mengulang..?

Rina ara said...

Assalammualaikum cikgu.

hari ini, saya telah membuat pendaftaran SPMU di Jabatan Pendidikan Negeri Sabah.

Tetapi, mereka tiada memaklumkan mengenai:

***DAFTARKAN DIRI ANDA SECARA ATAS TALIAN MELALUI LAMAN WEB LEMBAGA PEPERIKSAAN SEBELUM AKHIR BULAN MAC . Layari laman web berikut tentang urusan pendaftaran SPM (U) https://spmu.moe.gov.my/daftar/,

Mereka, cuma ambil borang pendaftaran (3 keping salinan), Copy ic (sekeping), copy result spm (sekeping), sampul surat bersetem (5 keping)dan wang pos.

Saya tanya, ada apa-apa lagi yang perlu saya buat?, staff disana kata. Tiada itu sahaja.

Adakah saya patut menghubungi pihak mereka?



Terima kasih.

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

Bagaimana ingin update di dlm sistem upu menggunakan gred spm ulangan , anda boleh terus menghubungi dgn UPU untuk bantuan

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

Jika BM lulus tetapi Sejarah gagal..boleh mengulang Sejarah.

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

Cikgu tidak pasti dgn sistem permohonan di Sabah. Anda mendaftar untuk paper jun atau paper nov. Lebih baik anda menghubungi semula untuk kepastian.

syazal syukri said...

Assalamualaikum , cikgu. Num pin yg kita daftar penting tak masa nak buat spm ulangan?

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

Nombor pin tu untuk mendaftar permohonan spm ulangan shj.

nor afzan said...

Assalamualaikum cikgu jika saya
Ambil subjek sejarah dan BM kalau
Saya xlulus sejarah pula sya
Bole dpt sijil spm?

Kaunselor Nurhaiza Che Mat said...

Tak dpt sijil SPM sbb tak cukup syarat. Dapat transkrip je mcm slip untuk subjek lain yg lulus