PELAN STRATEGIK UBK SMK CHERAS
TAHUN 2017-2019
NKRA
|
Meluaskan Akses Kepada Pendidikan Berkualiti dan
Berkemampuan
|
JADUAL 1
|
||||||||
Sub-NKRA
|
Tawaran Baru
|
|||||||||
Bidang Keutamaan PPPM
|
Kualiti Sekolah
|
|||||||||
KPI Sekolah*
|
90% kehadiran murid ke
sekolah
Kurang 20 aduan mengenai pemimpin murid
60% murid DASS rendah memperolehi skor yang lebih
baik selepas intervensi
80% murid mempunyai cita-cita dan hala tuju yang
betul
|
|||||||||
Sektor/PPD/Sekolah
|
SMK Cheras
|
|||||||||
Bidang /Unit
|
Unit Bimbingan Dan Kaunseling
|
|||||||||
TERAS
STRATEGIK
|
ISU-ISU
STRATEGIK
|
STRATEGI
|
PELAN
TINDAKAN
|
KPI
|
SASARAN
|
|||||
TOV
|
2017
|
2018
|
2019
|
|||||||
(Berdasarkan 4 teras strategik)
|
(Huraian isu/masalah tentang BK atau fungsi organisasi)
|
(Berdasarkan 11 anjakan PPPM atau fungsi organisasi/SWOC)
|
(Berdasarkan 25Ã 101 inisiatif atau pelan
tindakan di JPN/PPD/Sekolah)
|
(Pernyataan
indikator yang boleh diukur)
|
||||||
Pembelajaran Murid
|
Pembangunan
modal insan kurang seimbang
|
Melahirkan rakyat Malaysia dengan penghayatan
nilai
|
Pengukuhan program Zoom In
|
Peningkatan peratus kehadiran murid ke sekolah
|
88%
|
90%
|
91%
|
92%
|
||
Struktur Sistem
|
Tahap kepimpinan murid yang kurang berdisiplin dan berintegriti
|
Melahirkan rakyat Malaysia dengan penghayatan
nilai
|
Perlaksanaan latihan kepimpinan secara berkala
|
Bilangan aduan
mengenai pemimpin yang tidak berintegriti dan tidak berdisiplin menurun
|
40
|
20
|
15
|
10
|
||
Pembelajaran Murid
|
Murid kurang peka terhadap
penjagaan kesihatan mental
|
Memaksimumkan keberhasilan murid
|
Outreach dan intervensi
|
Peningkatan peratus murid
yang mempunyai saringan DASS rendah dapat ditangani dan mendapat skor yang
lebih baik
|
50%
|
60%
|
65%
|
70%
|
||
Pembelajaran Murid
|
Murid kurang memahami
halatuju kerjaya
|
Mentransformasi kebolehan dan keupayaan
penyampaian pendidikan
|
Pengintegrasian data pendidikan untuk
menghasilkan satu sistem data
|
Peningkatan
peratus murid yang mempunyai cita –cita dan berada pada aliran yang betul
|
70%
|
80%
|
85%
|
90%
|
||
TAHUN 2017
NKRA
|
Meluaskan Akses Kepada Pendidikan Berkualiti dan
Berkemampuan
|
JADUAL 2
|
Sub-NKRA
|
Tawaran Baru Kepada Pemimpin Sekolah
|
|
Bidang Keutamaan PPPM
|
Meningkatkan kualiti sekolah
|
|
Sekolah*
|
90% kehadiran murid ke
sekolah
Kurang 20 aduan mengenai pemimpin murid
60% murid DASS rendah memperolehi skor yang lebih
baik selepas intervensi
80% murid mempunyai cita-cita dan hala tuju yang
betul
|
|
Sekolah*
|
SMK Cheras
|
|
Unit*
|
UBK
|
|
Strategi
|
Melahirkan rakyat Malaysia dengan penghayatan
nilai
Memaksimumkan keberhasilan murid
Mentransformasi kebolehan
dan keupayaan penyampaian pendidikan
|
|
Pelan Tindakan
|
Pengukuhan program Zoom In
Perlaksanaan latihan kepimpinan secara berkala
Outreach dan intervensi Minda Sihat
Pengintegrasian data
pendidikan untuk menghasilkan satu sistem data
|
Bil
|
Program/Projek
|
Objektif
|
Tanggungjawab
|
Tarikh/Tempoh
|
Kos/Sumber
|
KPI
|
TOV
|
Sasaran
|
Pengurusan Risiko /Pelan
Kontigensi
|
1
|
Zoom In kelas:
|
Agar dapat mengenal
pasti kelas yang menyumbang kepada kehadiran yang rendah untuk ditangani
|
PK HEM
Guru kelas
Guru mentor
Guru kaunseling
|
Jan - Nov
|
RM 1,000/PIBG
|
90% kehadiran meningkat
|
88%
|
Semua murid
|
Kerjasama dengan kolej swasta dan NGO
|
2
|
Zoom In Murid
|
Agar dapat mengenal
pasti murid yang menerima surat amaran untuk intervensi
|
PK HEM
Guru kelas
Guru mentor
Guru kaunseling
|
Jan - Nov
|
RM 1,000/ PCG Sivik
|
Bilangan murid yang
Tidak hadir lebih 60
hari kurang 100 orang
|
200
|
Murid penerima surat
amaran
|
Lawatan Ke Rumah Dan
Konsultasi Ibu Bapa Bersama PIBG
|
3
|
Latihan kepimpinan
|
Agar dapat melahirkan pemimpin sekolah yang
berintegriti
|
PK HEM
Guru penasihat
Guru kaunseling
|
8-9 April / 2 hari
|
RM 1,500/PIBG
|
Bilangan
aduan mengenai pemimpin yang tidak berintegriti dan tidak berdisiplin
menurun
|
40
|
Murid badan khas
sekolah
|
Sistem buddy
|
4
|
Intervensi Minda Sihat
|
Agar dapat mewujudkan budaya sekolah yang sihat
mindanya
|
PK HEM
Guru -guru
Guru kaunseling
|
Jan – Oktober
Program sebulan selama 2 kali
|
RM 1,000/ PCG Kaunseling
|
Peningkatan
peratus murid yang mempunyai saringan DASS rendah dapat ditangani dan
mendapat skor yang lebih baik
|
50%
|
Murid ting 5 dan ting 4
|
Intervensi bersama pakar perubatan
|
5
|
Outreach Kerjaya
|
Agar murid memahami halatuju kerjaya berdasarkan
psikometrik murid
|
PK HEM
Guru Kaunseling
|
Jan - Nov
|
RM 500/PCG Kaunseling
|
Peningkatan peratus murid yang mempunyai cita –cita
dan berada pada aliran yang betul
|
70%
|
Semua murid
|
Penglibatan sektor swasta dan
komuniti
|
Back to school
From bottom to the top